vrijdag 14 februari 2014

Chasing pavements #4



verandering

Dat is de grote vraag die de Happy Challenge ons deze week stelt, en vooral: wat wil je behouden/toevoegen in je leven en wat wil je weglaten om deze veranderingen waar te maken? 

Wat mij vooral opviel was dat ik snel aan heel wat puntjes kwam die ik zou willen laten vallen en minder die ik wil behouden of toevoegen. Vreemd eigenlijk, want ik vind het moeilijker om iets af te leren dan iets bij te leren. 
Deze veranderingen waarmaken zal voor mij dus ook een hele opdracht zijn, maar ik ga mijn best doen om me eraan te houden. 

Wat wil ik behouden/toevoegen in mijn leven?

1. Vriendschap : Ik val in herhaling, ik weet het, maar mijn vriendschappen zijn mij zeer dierbaar. Ik ben geen enkel weekend thuis, ben altijd wel weg met vrienden. Op cafe, naar een fuif, naar de cinema, noem maar op. Soms snak ik eens naar een dagje thuis zitten, pizza eten en nietsdoen op mijn eentje maar dat is zeldzaam. Ik heb een goedgevuld sociaal leven en ben hier heel blij om. 

2. Sport : En in het bijzonder: paardrijden. Ik weet al naar welke manege ik zal gaan en waar ik mijn materiaal ga kopen. Dit weekend maak ik er werk van en volgende week wil ik mijn eerste les gaan volgen. 

3.Werk : Ik heb lang gesolliciteerd en gezocht naar een job. Nu ben ik aan het werk and I love it. Het werk op zich is fijn, 't is precies de juiste hoeveelheid verantwoordelijkheid die ik graag wilde en de collega's zijn geweldig. Jammer genoeg is het wel maar voor tijdelijke duur, met optie op verlenging. Ik hoop hier heel hard op. Ik zou het erg jammer vinden als ik hier moest vertrekken. Hard werken en mezelf onmisbaar maken, dus. 

Wat wil ik weglaten in mijn leven?

1. Loslaten : Dat gaat dan zowel over mensen als over gebeurtenissen. Ik kan mijn hoofd breken over een stom antwoord dat ik gegeven heb, een bestelling die ik vergeten ben, wat ik morgen zeker allemaal niet mag vergeten (op zich niets mis mee, als het je niet uit je slaap houdt of je ontspanning verstoort). En vooral: ik vergeef nogal gemakkelijk. Ik kan ruzie hebben met iemand om een bepaalde reden. Ik word niet zo snel kwaad, dus als je me zover gekregen hebt, heb je je best gedaan. Niet veel later ben ik degene die zich verontschuldigt of degene die onmiddellijk iemand met een stom excuus vergeeft. Soms is het het gewoon niet waard, ik hoef niet iedereen te vriend te houden en kan/mag me al eens vergissen. Let it go, is de boodschap. 

2. Pessimisme :  Ik moet stoppen met alles slecht te verwachten. Er overkomen mij ook fijne dingen,soms door mijn eigen toedoen, soms dankzij het lot, dus ik mag niet meer constant denken dat het wel weer mis zal gaan. 

3. Onzekerheid: De angst dat anderen mij dom, saai, lelijk vinden. Ik probeer het goed te verbergen, maar ik ben doodsbang om wat anderen van mij denken. En dat terwijl anderen helemaal niets over mij te zeggen hebben. Niemand kent me beter dan ik zelf, en ik zal zelf wel bepalen hoe ik me gedraag en eruit zie en wat ik daarvan vind.
Zo zou het moeten zijn, maar jammer genoeg is denken dat je zo gaat denken makkelijker dan het effectief te doen. Vanaf nu komt daar verandering in. 

Believe



1 opmerking:

  1. Jody, ik herken je goed gevulde sociale leven. Tot dat ik mijn vrouw leerde kennen, was ik ook elk weekeinde weg ivm een passie van mij (actief uitoefenen en passief van de roeisport). Ikzelf was ook soms heel onzeker over mijzelf. Mijn vrouw heeft mij leren inzien, dat door in jezelf blijven geloven, dan komt hetgeen, waarin je gelooft en wilt bereiken, vanzelf op je pad.

    Blijf positief denken en geef niet op. Op een gegeven moment vallen de huidige onzekere puzzelstukjes vanzelf op jouw plek.

    Neem ook zelf tijd voor jezelf. Dat anderen je daar dan op dat moment op een verkeerde manier op kunnen reageren, is niet jouw probleem. Maak van hun probleem niet jouw probleem.

    BeantwoordenVerwijderen