zondag 4 augustus 2013

Simply the best

Soms komen de kleine pleziertjes in het leven bij toeval.
Ik was al compleet vergeten dat ik mee zou doen met Fox Je Rot vanmiddag. Nét op tijd dacht ik eraan. 
Ik was zelfs nog aan het denken om gewoon af te bellen met een smoesje. Ik voelde mij moe en futloos en het laatste waar ik zin in had was om opdrachtjes te doen of hindernissen af te leggen waar ik waarschijnlijk toch niet snel, lenig of fit genoeg voor was. En dat dan met een chirogroep die al jaren vrienden is. 
Ik ken die mensen ook wel natuurlijk, maar toch ben je altijd een beetje een buitenstaander, zeker op zo'n activiteiten. Achja, ik heb toch mijn protesterende lijf onder de douche gezwierd en ben vertrokken. 
En... 't was leuk. 
Echt. 
Heel de namiddag heb ik een hindernis afgelegd met een mountainbike, door de modder geploeterd met zwemvliezen aan en met een rubberbootje van een met bruine zeep overgoten heuvel geroetsjt. 
En ja, nog eens actief zijn deed me best goed. Zonder de druk van winnen of de beste zijn. 
Daarom ben ik meer en meer aan het overwegen om terug een hobby te nemen. Een vriendin vroeg me onlangs of ik geen zin had om me bij haar voetbalclub aan te sluiten. En vandaag had ik daar wel weer goesting voor, ja. 
Maar zoals in alles ben ik in voetbal maar een middelmaatje. Ik snap het spel (tja, opgroeien in een door voetbal geobsedeerd gezin...) , maar ik loop niet snel en durf wel eens naast de bal trappen. 
En dan stel ik de club teleur door stomme fouten te maken. En dan ben ik weer niet gelukkig. 
En zo ben ik in alles een middelmaatje. In school, hobby's, muziek,... En ik vraag me vaak af of dat mij niet saai maakt. 
Sommigen vinden middelmaat geruststellend, er is geen competitie nodig. 
Het ergste is misschien dat ik zelf niet blij ben met die middelmaat. Ik wil goed zijn. Nee, ik wil de beste zijn. Deelnemen is belangrijker dan winnen, wordt wel eens gezegd. Die uitspraak is door een middelmaatje bedacht. Een verliezer zegt zoiets zeker niet, die is té teleurgesteld in zichzelf, maar een middelmaat... Die is met alles tevreden. Uit angst om toe te geven dat ze gewoon niet goed genoeg is. 

Maar ach, ik heb vandaag toch plezier gemaakt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten