woensdag 7 augustus 2013

Schrijfwedstrijd

Zoals ik in mijn eerste blogpost al vermeld heb: ik heb het schrijven weer goed te pakken. Daarom was ik erg opgetogen toen ik op de Facebookpagina van CJP het volgende bericht las: Gezocht: Google-en schrijftalent
Yes, een uitdaging, dacht ik. Uiteindelijk heb ik vier (!) uur aan een klein tekstje gewerkt. Toch niet zo'n simpele opdracht als ik eerst dacht, het plaatje moet kloppen. 
Zoals ik dan weer in mijn tweede blogpost heb laten merken, ben ik nogal onzeker. Daarom wil ik hieronder het tekstje waar ik pijnlijke vingers van het typen en verkrampte ellebogen van het leunen van heb gekregen alvast posten, voor ik het naar Creatief Schrijven verzend. Reacties zouden dus errug welkom zijn. Alvast merci! 

Parijs 

Op de dag dat Inni Wintrop zelfmoord pleegde stonden de aandelen Philips 149.60. Zijn vrouw Zita had hem verlaten. Nochtans was Inni niet meteen het soort man dat van zulke zaken wakker lag, en eigenlijk moest het er ooit wel eens van komen. De laatste vijf…of waren het zes jaren? Misschien zelfs wel meer dan zes van hun achtjarig huwelijk was hij haar niet bepaald trouw geweest. Hij verdween vaak en liet Zita in het ongewisse over zijn verblijfplaats. Soms wist ze zelfs niet eens of hij nog wel in leven was. Die verdwijningen konden drie dagen duren, maar soms ook twee weken. Een keer is hij zelfs een jaar niet naar huis gekomen. Een impulsieve reis naar Thailand met zijn vrienden, die zichzelf kunstenaars noemden. Eigenlijk waren het gewoon hippies en hoeren. Na dat jaar kwam hij dan doodleuk thuis en vertelde hij over het prachtige land en de avonturen die ze beleefd hadden en de mensen die ze ontmoet hadden op de Khao San Road. Hij was nog maar net thuis, het was op 16 juni, dat herinnerde ze zich nog goed, of hij vertrok alweer naar Ierland om Bloomsday te vieren. Al kwam Zita daar pas drie weken later achter, toen haar man weer thuis kwam.  

Daar zat Zita dan, te wachten met de soep en de patatten. Op die momenten was ze eigenlijk blij dat Inni geen kinderen wilde. Zelf had ze altijd gedroomd van huisje, boompje, beestje. Liefst dan nog in Parijs, met een enorme rozentuin, drie honden, vier poezen en een kippenhok met maar liefst tien kippen in. En als het dan ook nog eens mogelijk zou zijn met drie bloedjes van kinderen: Nik, Madeleine en Marijn. Maar Inni wilde geen kinderen en ook zij had, sinds ze getrouwd waren, die droom al lang opgeborgen.

Met het bedrog, want Zita wist goed genoeg dat Inni tijdens die plezierreisjes met zijn vrienden zijn lul niet in zijn broek kon houden, kon ze nog leven. Maar wat ze niet begreep was dat hij schijnbaar dolgelukkig was als hij weg was, maar eens hij weer een voet in hun huis gezet had er donkere wolken boven zijn hoofd opstapelden. Hij was niet agressief of gemeen, hij was gewoon afwezig, somber. Hij leek zo ongelukkig bij haar, en zij was ongelukkig bij hem. Na vijf jaar huwelijk had ze hem al liever uit dan in het huis. Soms hoopte ze zelfs dat hij gewoon niet meer naar huis kwam. 

Op een zeldzame dag wanneer Inni thuis was, had ze haar spullen bijeengeraapt en vertrok ze. Ze wilde hem niet zomaar verlaten als hij weg was, al zou dat wel veel simpeler geweest zijn. Inni begon te schreeuwen: “Waar denk jij wel niet dat je naartoe gaat? Je kan me niet verlaten. God heeft ons gebonden.” Dan heeft hij toch nog een greintje emotie in dat magere lijf, dacht Zita. “Ik ben zoals Kairos,” zei ze, “En dit is het moment waarop ik knopen moet doorhakken. Ik heb gewacht tot je thuis was, ben niet zomaar vertrokken. Ik wou jou niet aandoen waarmee jij mij al jaren kwelt. Ik ga naar Parijs om mijn dromen waar te maken. Vaarwel Inni.”  

De maanden die volgden bleef Inni thuis. Hij ging niet meer op reis, verdween niet meer. Zijn depressieve gedachten vraten hem op. Daarnaast was hij ook nog eens stikjaloers sinds Zita bij hem weg was. Hij werd paranoïde en probeerde hele dagen en nachten complottheorieën tegen hem te ontcijferen. Waarschijnlijk was Inni Wintrop een paar dagen na zijn zelfmoord gestorven aan uitdroging, maar de man was zo doorgedraaid van zijn eigen waanbeelden dat hij zijn leven niet langer wilde rekken. Inni wilde altijd al een memorabele dood sterven. Een die de eerste bladzijde van alle kranten zou halen.

Helaas voor Inni stonden de aandelen van Philips die dag 149.60, iets wat die dag alle voorpagina's haalde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten